Katern VO Raad: Klassenmanagement op de werkplek
In de kwaliteitsreeks/verdieping van het Platform Samen Opleiden van de VO Raad is een nieuw katern verschenen: Klassenmanagement op de leerwerkplek: hoe kun je aanstaande leraren daarbij ondersteunen?
Het is geschreven door Tom Adams (IO van FLOT bij BOS), Bob Koster en Perry den Brok. Dit katern gaat over de beheersing van klassenmanagement van aanstaande leraren, de uitdagingen waar zij in de praktijk tegenaan lopen, hoe het leerproces verloopt en hoe opleiders – vanuit scholen en instituten – hen daarbij kunnen ondersteunen.
De inhoud van dit katern is gebaseerd op het promotieonderzoek van Tom Adams. De aanstaande leraren die aan het onderzoek deelnamen waren vierdejaars studenten die werkzaam waren binnen de BOS. Tom zag dat zij worstelen met klassenmanagement, en dat het een zoektocht was om daarbij op de leerwerkplek gerichte begeleiding te krijgen. De wijze waarop aanstaande leraren leerden en een succesvolle leerroute vonden was zelden standaard of overdraagbaar. Er waren meerdere manieren en wegen om klassenmanagementvaardigheden te verwerven.