Afspraken facilitering werkplekbegeleiders BOS
In dit document zijn de afspraken te vinden die zijn gemaakt met betrekking tot facilitering van de werkplekbegeleiders van BOS.
In dit document zijn de afspraken te vinden die zijn gemaakt met betrekking tot facilitering van de werkplekbegeleiders van BOS.
In dit document vind je als schoolopleider op overzichtelijke wijze alle afspraken wat betreft samenwerking met de partners (zoals afspraken over aantallen, plaatsing versus vrij solliciteren, online rechten en stagevergoeding) en begeleiding en beoordeling. Ook is er een handige checklist aan gekoppeld voor alle procedurele zaken, van het aanbieden van een stageplek en het plaatsen/solliciteren tot het regelen van VOG en dergelijke. Ook te bespreken onderwerpen voor de startbijeenkomst en wat te doen als een student de stage staakt zijn hierin te vinden.
Deze powerpoint is gebruikt tijdens de workshop balans privé - werk - studie bij het BOS Event 2024
Deze powerpoint is gebruikt tijdens de workshop de toekomst van de lerarenopleidingen FLOT bij het BOS Event 2024
Deze kaartjes zijn gebruikt tijdens de workshop inductie bij het BOS Event 2024
Deze powerpoint is gebruikt tijdens de workshop zij-instroom bij het BOS Event 2024
Deze powerpoint is gebruikt tijdens de workshop didactisch coachen bij het BOS Event 2024
Deze powerpoint is gebruikt tijdens de workshop van vonk naar vlammenzee bij het BOS Event van 2024
Doel van de zelfscan is WPB bewuster maken van de missie en visie van BOS en hun eigen sterke en ontwikkelpunten als WPB om verder te kunnen groeien in die rol.
In dit document vinden alle WPB van BOS allerlei handige tips en afspraken ten aanzien van de begeleiding van studenten.
In de kwaliteitsreeks/verdieping van het Platform Samen Opleiden van de VO Raad is een nieuw katern verschenen: Klassenmanagement op de leerwerkplek: hoe kun je aanstaande leraren daarbij ondersteunen?
Het is geschreven door Tom Adams (IO van FLOT bij BOS), Bob Koster en Perry den Brok. Dit katern gaat over de beheersing van klassenmanagement van aanstaande leraren, de uitdagingen waar zij in de praktijk tegenaan lopen, hoe het leerproces verloopt en hoe opleiders – vanuit scholen en instituten – hen daarbij kunnen ondersteunen.
De inhoud van dit katern is gebaseerd op het promotieonderzoek van Tom Adams. De aanstaande leraren die aan het onderzoek deelnamen waren vierdejaars studenten die werkzaam waren binnen de BOS. Tom zag dat zij worstelen met klassenmanagement, en dat het een zoektocht was om daarbij op de leerwerkplek gerichte begeleiding te krijgen. De wijze waarop aanstaande leraren leerden en een succesvolle leerroute vonden was zelden standaard of overdraagbaar. Er waren meerdere manieren en wegen om klassenmanagementvaardigheden te verwerven.
Dit is de presentatie bij de workshop die Kick van Tulder en Sander de Kock van DeHoveniers hebben verzorgd op het BOS Event van 7 februari 2023 over de Bevlogenheid, een voorbeeld uit de praktijk.